COÖRDINATOR

Mijn rol als Coördinator

Als coördinator van een multidisciplinaire aanpak bij hoarding is het essentieel om een duidelijke rolverdeling en verantwoordelijkheden voor elk lid van het team vast te stellen. Hier zijn enkele van de belangrijkste partners die vaak betrokken zijn bij een multidisciplinaire aanpak bij hoarding, samen met hun specifieke taken :

  • De Coach

    Taak: Beoordeelt en behandelt de psychologische aspecten van hoardingstoornis. Biedt individuele  counseling, coaching en emotionele ondersteuning aan de persoon met hoardingstoornis.Begeleidt deze eventueel bij de werkelijke ontruiming

  • Maatschappelijk Werker

    Ondersteunt de persoon bij toegang tot sociale diensten, financiële hulp en coördineert de sociale aspecten van de behandeling. Biedt ook emotionele ondersteuning en begeleiding.

  • Opruim- en/of Schoonmaakdienst

    Taak: Voert daadwerkelijk het fysieke opruimen en schoonmaken uit van de ruimte, volgens de instructies van het behandelteam.

  • Familie en Naasten

    Taak: Bieden emotionele steun aan de persoon met hoardingstoornis en kunnen helpen bij het aanmoedigen en ondersteunen van de behandeling. Ze kunnen ook betrokken zijn bij het opruimproces, indien gewenst.

Ik heb doelbewust  niet voor een Psycholoog of Psychiater gekozen maar voor een Coach om volgende redenen :

- De patiënt confronteren met zijn of haar aandoening in front van een Psycholoog of Psychiater kan zeer traumatisch overkomen

- De wachtlijsten voor consultatie zijn dermate groot ( soms 2 maanden ) dat de hulp te laat zal zijn

- Het honoraria van deze deskundigen is behoorlijk hoog en het is niet steeds duidelijk wanneer er een einde komt aan hun interventie

- Niet dat ik hun deskundigheid in vraag stel, in het tegendeel -, maar ze hebben m.i. niet voldoende voeling met de werkelijke toestand op het terrein.

WAT DOE IK ALS COÖRDINATOR ?

- Een telefonisch onderhoud met de persoon die om hulp of bijstand verzoekt. Dit onderhoud is discreet.

- Een eerste evaluatie van de beschikbare gegevens en het uitzetten van een voorlopige strategie in functie van de toestand , beschikbaarheden van de partners en mogelijkheden

- Een plaatsbezoek en kennismaking met de verzoeker en indien nodig of mogelijk  een eerste kennismaking met de patiënt. Het toetsen van de voorlopig opgestelde strategie en bijsturing

- Het vastleggen van de te volgen strategie en kennisgeven aan de hulpverzoeker

- Het contacteren van de diverse partners en kennisgeving van het verloop en hun eventuele taak . Deze zijn uiteraard verschillend in functie van de toestand ;  De coach, Maatschappelijk werkers , Familie en Naasten

- Het opvragen van de offertes voor het opruimen, schoonmaken en de coaching

- Het adviseren m.b.t. deze qua hoeveelheid, beschikbaarheden en mogelijkheden in functie van de beschikbare middelen

Finaal neemt U de beslissing.


Al deze diensten in één starterspakket worden U aangeboden tegen de bescheiden prijs van 99€ excl BTW

WAT GEBEURT ER VERDER ?

De door U geselecteerde diensten worden bevestigd  en op elkaar afgestemd in functie van de beschikbaarheid van de patiënt , plaats , tijdsduur en eventueel andere betrokkenen. Het werk van de coördinator bestaat erin deze op één lijn te brengen opdat alles in de beste omstandigheden zou kunnen verlopen. De coördinator evalueert en stuurt bij.Hij zorgt voor de  vergunningen indien deze nodig zijn.  veHij functioneert indien nodig als facilitator tussen de opruimdiensten en de patiënt indien dit nodig zou blijken en deze taak niet waargenomen wordt door de coach. De kostprijs van deze coördinatie wordt verrekend per gebruikte tijd en bedraagt 75€/Hr excl BTW. Een digitaal programma registreert de tijd minutieus en berekent de kostprijs. U betaalt dus slechts wat U verbruikt. 

ONZE ANDERE DIENSTEN

Share by: